Anderhalve week aan avonturen - Reisverslag uit Ciudad López Mateos, Mexico van Anouk Biersteker - WaarBenJij.nu Anderhalve week aan avonturen - Reisverslag uit Ciudad López Mateos, Mexico van Anouk Biersteker - WaarBenJij.nu

Anderhalve week aan avonturen

Door: anoukbiersteker

Blijf op de hoogte en volg Anouk

08 Augustus 2011 | Mexico, Ciudad López Mateos

Hallo allemaal,

Ik zit inmiddels al weer ruim een week in mijn huisje nabij Mexico-stad, dus hoog tijd voor een update. Bij mijn vlucht ging eigenlijk alles goed, en nadat ik bij mijn overstap door 40 verschillende pijlen naar de juiste immigratiebalies, baggagebanden en de gate was geleid begon ik net te denken dat iedere idioot een vlucht kon maken. (Enige nadeel was dat ik niet echt kon slapen in het vliegtuig maar goed, wel weer allemaal films voor de helft gezien.) Dat was tot ik aankwam in Mexico-stad en de familie van Jorge, die me op zou komen halen, nergens kon vinden. Dat was ook het moment dat ik me realiseerde dat ik noch hun adres, noch hun telefoonnummers of e-mailadres had. Het was een beetje een laat moment om daarachter te komen. Daarnaast deed mijn telefoon het niet in Noord-Amerika en was er nergens wi-fi op het vliegveld om eens iemand uit bed te skypen in Nederland. Uiteindelijk heb ik maar wat mailtjes naar Nederland gestuurd en ben naar een hotel gegaan. Intussen stond Jorges familie ernstig bezorgd over mijn welzijn bij een ander deel van het vliegveld - ik wist niet eens dat er een ander deel van het vliegveld bestond. Zij hebben Jorge en Hester weer uit bed gebeld, en zo hadden mensen over de hele wereld (nouja, in Mexico en Nederland) een gebroken nacht overgehouden aan mijn aankomst.
Nouja, het hotel heeft in ieder geval een goede klant aan me gehad, want ik checkte tegen twaalf uur 's nachts in en om half 6 's ochtends weer uit, toen Jorges familie me weer kwam ophalen. Ik ben van vrijdagochtend tot zondagochtend bij hen blijven logeren en dat was meteen de vuurproef voor mijn Spaans (conclusie: ik kon wel huis- tuin- en keukenzinnetjes maken maar ik verstond er niet veel van). Het was heel gezellig en ik ben met hen naar Mexico-stad geweest, naar el Palacio de Bellas artes en la Torre Latinoamericana. Het Palacio is een mooi groot paleis, helemaal van marmer, met een aantal exposities en schilderingen, en vanaf de Torre Latinoamericana - een 180 meter hoge toren - kun je de hele stad overzien. Heel indrukwekkend aangezien het nogal een grote stad is, en omdat het tussen de bergen ligt kon je het aan alle kanten tegen de bergen zien opliggen. Sowieso heb je in de stad vaak mooie uitzichten vanwege de omringende bergen.
Op zaterdag ben ik met Jorges familie naar de piramides van Teotihuacan, een oude stad uit de pre-koloniale tijd. Je kunt een aantal piramides helemaal naar boven beklimmen, het was maar goed dat ik twee jaar op vier hoog heb gewoond. Ook de culturele uitjes waren weer heel goed voor mijn taal, bij het Palacio de Bellas artes kreeg ik bij alle schilderingen uitleg van Jorges tante die lerares geschiedenis was, en bij de piramides kreeg ik college van een andere tante die docente architectuur is. Gelukkig maar dat het vaak de 'moeilijke' woorden zijn die het makkelijkst te begrijpen zijn (bijvoorbeeld agricultura).
Op zondag ben ik naar mijn huisje buiten Mexico-stad gegaan, het is erg schattig (en toch best groot), en naar goed Mexicaans gebruik lelijk ingericht (mensen hangen hier altijd veel willekeurige schilderijen aan de muur, ziet er erg grappig uit). Ik woon hier inmiddels met twee Nederlandse en een Mexicaanse huisgenoot. We zijn hem nu ook Nederlands aan het leren, ik heb net 'hoe gaat het' geprobeerd, dat was erg grappig aangezien de g-klank een beetje anders is en de h-klank niet bestaat. (Hij heeft mij weer wat Mexicaanse scheldwoorden geleerd, die ontbreken altijd bij cursussen Spaans.)
De universiteit, Tec de Monterrey, is ook heel anders dan universiteiten in Nederland. De campus is enorm en heeft alles: behalve klaslokalen en congreszalen (de grootste voor duizend man), ook een theater, een atletiekbaan, tennis-, voetbal-, en basketbalvelden, fitness en aerobicszalen, een zwembad, banken (fijn want dan kun je daar gewoon pinnen), een ijssalon, een Subway, een Mr Sushi, een Starbucks, en een gezond eten-restaurantje (je hoeft in elk geval niet in paniek te raken als je het Mexicaanse eten zat raakt). De campus is niet alleen voor de universiteit, ook voor de middelbare school (volgens mij alleen hogere klassen)die er ook zit. Je bent nog best een tijdje bezig als je van het ene eind van de campus naar het andere eind moet lopen.
Naast studeren kun je hier dus ook - jullie raadden het al - sporten, en er zijn ook allerlei culturele activiteiten (theater, koken, dansen, zingen, fotografie). Het is hier allemaal veel competitiever, dus zijn er overal representatieve teams van, zowel sport teams (volgens mij is vooral het American Football belangrijk, volgens mij werd er gezegd dat dat team dagelijks van 5 tot 7 uur 's ochtends traint... je moet er maar zin in hebben) als bijvoorbeeld dansgroepen en zangkoren. De opening van het nieuwe semester was ook heel grappig, de mascotte van de campus (Bogo) stond de hele tijd op het podium (het is een erg vrolijke steenbok), en zowel de dansende cheerleaders als de acrobatische cheerleaders (waarvan twee jongens) kwamen ons gejuich leiden.
Zelf ga ik dit semester twee uur per week zumba doen, twee uur per week klimmen (jawel, er is ook een klimwand), en vier (!) uur per week 'teatro' doen (soort van acteerles). Ik hoop dus maar dat ik als de nieuwe Carice van Houten terugkom.
Jeetje het is alweer een vrij lang verhaal, laat ik afsluiten met de gebeurtenissen van vandaag. Vandaag was de eerste schooldag, het begon goed met de les Spaans. De volgende les was Ethiek, en de docent kwam na tien minuten zich uitgebreid verontschuldigend in het Spaans. Toen iemand hem erop wees dat de cursus eigenlijk in het Engels was, was hij hoog verbaasd, wees iemand aan om de mededelingen te vertalen in het engels en begon met een heleboel mensen te bellen hoe dat nou kon. Drie kwartier en veel gebel later werden we vervolgens weggestuurd omdat er op de campus een bom was ontploft. (Die was trouwens om half elf ontploft, de les begon om één uur en om twee uur werden we weggestuurd.) Vanmiddag kreeg ik een mailtje dat er twee docenten geraakt waren door de bom (een handgemaakte bom die in een pakketje was verstuurd aan een van de docenten) en naar het ziekenhuis waren gebracht, en dat de campus morgen nog dicht zal zijn ivm onderzoek... Tot zover mijn eerste lesdag.
En, hoe is het met jullie?

Liefs, Anouk

  • 09 Augustus 2011 - 06:29

    Marjolein:

    Geruststellend om te lezen dat alles daar op rolletjes loopt. Hier gaat het goed: vandaag ga ik naar mijn werk, want er is geen bom ontploft. (En, je haar op de foto vind ik te gek!)

  • 09 Augustus 2011 - 19:33

    VoormaligeAchterbuur:

    Hahaha Anouk, wat ben je toch een heerlijke droogkloot. Fijn dat je je drukker kan maken over het al dan niet bij je dragen van handige contactgegevens dan over het ontploffen van een bom, dat siert je.
    Maar goed, je bent al gelijk weer bezig joh! Ik ben net terug van een xxl vakantie en moet daar nog even niet aan denken ;)
    Geniet van het goede weer en het inburgeren. Super gaaf dat ze daar zo veel faciliteiten hebben!
    x Elisa

  • 11 Augustus 2011 - 09:32

    Deine Nichtje:

    Hee Noek!
    Geweldig om je verhaal te lezen ;) Mocht je niet terugkomen als Carice, je kan altijd proberen stukjes te schrijven!
    Heel veel plezier en ben benieuwd naar je volgende avonturen!
    xx
    P.S. Kijk jij een beetje uit voor rare pakketjes??

  • 14 Augustus 2011 - 17:31

    Margreet:

    Hoi Anouk,

    Wat een belevenissen!
    Als die klimwand op de Mexicanen is afgestemd, dan is het voor jou een fluitje van een cent

    Veel plezier en schrijf zoveel mogelijk want het is heel leuk om vanuit Holland je te volgen.

    ( 2 dagen geleden al gereageerd maar is niet goed overgekomen) Mexico is ook zover!!

    liefs Jan Albert en Margreet

  • 17 Augustus 2011 - 18:30

    Lisa Van Baar:

    Hee Anouk!
    Wat leuk om van je te horen! Omg een bom?! Heftig. Leuk al die ellende op het vliegveld, gelukkig heb je het allemaal weten te doorstaan. Die campus klinkt super! Ik hoop dat die van mij in China ook zo is ha. Ik ben net terug gekomen uit Hongarije van Sziget :) Het was geweldig :D De 24e vertrek ik naar China. Focking zenuwachtig. Ik ga ook zo'n site aanmaken! Veel plezier hou je taai en ik mis je Nouks! Succes! xxxxxxxxxx Lisa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, Ciudad López Mateos

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

13 December 2011

Het beloofde vervolg

13 December 2011

Wilde avonturen

27 November 2011

Cuba, examens en rondreizen zonder plan

01 November 2011

drie reizen, één verjaardag

07 Oktober 2011

Eindelijk weer een verslag
Anouk

Hallo! Hier mijn blog over mijn avonturen in Mexico, waar ik tot en met december studeer. Als er wat spannends is gebeurd, is het hier te lezen.

Actief sinds 31 Juli 2011
Verslag gelezen: 342
Totaal aantal bezoekers 23609

Voorgaande reizen:

02 Juni 2014 - 01 September 2014

Zuid-Amerika 2014

28 Juli 2011 - 21 December 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: